Het Cimicifuga-type: Hormonale onbalans - Vereniging Homeopathie Spring naar content

Het Cimicifuga-type: Hormonale onbalans

Het Cimicifuga-type: Hormonale onbalansEen homeopathisch middel wordt gekozen op het totaalbeeld aan klachten en symptomen van een persoon. Daarbij horen lichamelijke klachten, maar ook een mentaal en emotioneel beeld. Wat is jouw ontwikkelingsstadium en welk homeopathisch middel past hierbij?

In deze editie van de rubriek ‘Types in de homeopathie’ bespreken we kenmerken van het Cimicifuga-type.

Tekst: Manon Bruins

Hormonen

Bij homeopaten komt het middel Cimicifuga in gedachten bij gestreste, verdrietige vrouwen die het allemaal niet meer zien zitten en waarbij een hormonale trigger is aan te wijzen. Denk bijvoorbeeld aan een overspannen of zenuwachtig gevoel rondom de menstruatie, na de bevalling of tijdens de overgang.

Reumatische klachten

Vaak doet ook het lichaam mee. Met name gewrichtspijn die begint in de overgang of verergert rondom de menstruatie met voortdurend wisselen van de plek van de pijn wordt veel genoemd. Daarnaast zijn de nek en de rug zwakke plekken. Verder is opvallend dat emotionele en fysieke klachten elkaar lijken af te wisselen.

Hoe moet het nu verder?

Deze vrouwen ervaren een gevoel van verdriet, vermoeidheid, vastzitten en even niet meer weten hoe ze weer bij zichzelf kunnen komen. Vaak hebben ze al hun energie en zorg gegeven aan hun gezin of familie. Ze hebben meer ruimte voor zichzelf nodig, maar het goed regelen hiervan geeft hen ook veel stress. Ben ik dan wel een goede moeder? En wat moet ik dan in mijn eentje doen in die vrije tijd? In dit dilemma zitten ze verstrikt.

Om iets van stoom af te blazen wordt er veel gezucht. Verder zijn de Cimicifuga vrouwen somber en hebben ze last van eetbuien. De nachtrust is vaak ver te zoeken. Het passende homeopathische middel kan van grote waarde zijn bij het herstellen van het slaapritme en het verbeteren van de hormonale balans.

Middel kiezen

De middelen beschreven in de serie ‘Types in de homeopathie’ zijn bedoeld ter illustratie voor mensen die geïnteresseerd zijn in natuurlijke geneeswijzen. Het inzetten van een homeopathische behandeling is maatwerk.

Vind hier een homeopaat bij jou in de buurt >