18-01-2019 Zo houd jij je goede voornemens wel lang vol!

Zo houd jij je goede voornemens wel lang vol!

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Een nieuw jaar met nieuwe kansen en mogelijkheden: wat brengt ons 2019? Het is ook het moment waarop veel mensen hun goede voornemens uitspreken. Sommigen voegen ook echt de daad bij het woord en slechts enkelen volbrengen het. Het fenomeen goede voornemens blijft toch altijd een ‘dingetje’.

Uit het goede-voornemens-onderzoek van Fit.NL blijkt dat 65% van de mensen hun goede voornemens afgelopen jaar niet succesvol hebben behaald. Dit betekent natuurlijk wel dat 35% van de mensen hun goede voornemens wél hebben behaald. Maar nog interessanter is de vraag waarom het die 65% niet lukt om het gedrag echt langdurig te veranderen? Bij deze de 8 belangrijkste redenen uit het Fit.Nl onderzoek. Misschien gaat het dan dit jaar een stuk beter… 

1. Onrealistische voornemen(s)

Goede voornemens zijn voor de meesten vanaf de start helaas gedoemd om te mislukken. Dit komt omdat de lat te hoog wordt gelegd en we de goede voornemens te vaag formuleren. Hoe dan wel? Houd het realistisch zodat je jezelf niet elke keer weer teleurstelt. Met de volgende stappen leer je een realistisch plan op te stellen.

  • Stap 1: Zet je goede voornemens op papier en bedenk wat volgens jou haalbaar is.
  • Stap 2: Leg dit doel voor aan familie, vrienden of een deskundige coach of diëtist. Zij kunnen samen met jou inschatten of dit doel haalbaar is.
  • Stap 3: Schrijf dit doel vervolgens zo concreet mogelijk op. Kies gelijk ook een start- en einddatum.
  • Stap 4: Deel dit einddoel op in kleine subdoelen zodat je elke keer weer een succeservaring hebt bij het behalen van een subdoel.

2. Te veel tegelijk

Je herkent het vast wel. Je wilt je gedrag drastisch veranderen. Tien doelen tegelijk en alles moet in één keer lukken. Je bent gemotiveerd, maar probeert dit zonder een duidelijk stappenplan. Dit is bijna altijd gedoemd om te mislukken. Wat werkt wel? Maak een plan waarbij je stap voor stap werkt aan een nieuwe gewoonte. Het liefst 1 gewoonte per 2-4 weken. Door het op te schrijven vergroot je de kans op succes. Als je een kleine gewoonte hebt veranderd, ervaar je kleine succeservaringen. Dit motiveert en zorgt ervoor dat je makkelijker doorzet met al je andere doelen.

3. Je resultaten niet bijhouden

Om je goede voornemen vol te houden is het belangrijk om het proces in kaart te brengen. Ik raad je aan om dagelijks bij te houden hoe het gaat met je doelen. Dit hoef je niet je hele leven te doen, maar de eerste periode kan dit heel handig zijn. Bijvoorbeeld:
DOEL: Geen suiker in mijn koffie
Maandag: gelukt
Dinsdag: gelukt

4. Je niet voorbereiden op tegenslagen

Verder is het belangrijk om je voor te bereiden op obstakels en tegenslagen. Stel: je kunt een keer niet op maandag zwemmen. Wanneer ga je dan zwemmen? Hoe ga je om met de verleidingen op het werk en een feestje? Hoe duidelijker jouw plan is om met deze obstakels om te gaan, des te makkelijker het voor jou wordt om jouw doelen te behalen. Kleine succeservaringen geven je zelfvertrouwen en een goed gevoel. Dit is essentieel om jouw plan vol te houden!

5. Geen sociale steun

De steun van familie en vrienden is essentieel voor het bereiken van jouw goede voornemens. Vertel aan jouw omgeving wat je wilt bereiken. Zij kunnen jou steunen en je herinneren aan je goede voornemens.

6. Geen inspirerende mensen om je heen

Naast steun vanuit je omgeving is het ook belangrijk om je te omringen met mensen die je verder helpen en naar een hoger plan tillen. Zoek mensen die een vergelijkbaar doel hebben en die je inspireren of verder helpen. Wil je gezondere gaan leven en meer bewegen? Zoek dan een zwemclubje op met mensen die ook met hun gezondheid bezig zijn.

7. Je bent te ongeduldig

Gedragsverandering staat aan de basis van bijna alle goede voornemens. Je wilt bepaalde gewoonten veranderen waar je je het afgelopen jaar aan hebt gestoord. Maar dit lukt je niet in twee dagen. Geef dus ook niet op als je na een paar dagen ongeduldig begint te raken. Gun jezelf iets meer tijd, want blijvende gedragsverandering duurt al snel twee tot drie maanden. Geef dus niet op als je na een paar dagen even een zwak moment hebt. Een terugval is heel normaal. Nieuwe gewoontes aanleren en een ongewenste gewoonte afleren is in theorie simpel: zet zo lang mogelijk door totdat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.

8. Helemaal geen yolo meer

Het is lastig om goede voornemens vol te houden. Je maakt het je makkelijker door jezelf zo nu en dan te belonen voor je behaalde doelen. Heb je je in januari voorgenomen om af te vallen en gaat het goed? Beloon jezelf dan met een leuk cadeautje. Bijvoorbeeld een nieuw paar schoenen of een nieuw boek. Beloon jezelf in dit geval niet met (ongezond) eten. Door zo nu dan jezelf te belonen, houd je de goede voornemens langer vol.

 

Bron: Zwembadbranche.nl

 

Recent nieuws

Nieuwsarchief