17-12-2015 Vereniging Homeopathie blij met kwaliteitscontrole door de IGZ

Vereniging Homeopathie blij met kwaliteitscontrole door de IGZ

Vanaf 1 januari komen ook alternatieve en complementaire behandelaren als homeopaten, acupuncturisten en natuurgenezers onder controle van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In oktober 2015 is hiertoe een wetswijziging aangenomen door de Eerste Kamer. Tot nu toe werden alleen reguliere zorgaanbieders gecontroleerd door de IZG. In januari geldt dit dus ook voor veertigduizend complementaire behandelaren.

De Vereniging Homeopathie is blij met deze ontwikkeling. Door de wetswijziging zullen kwaliteit, klacht- en tuchtrecht op dezelfde wijze worden beoordeeld als de reguliere gezondheidszorg, en zullen dezelfde kwaliteitseisen aan het gehele veld worden gesteld. De vereniging hoopt dat met dit besluit de samenwerking en toenadering tussen de reguliere en complementaire gezondheidszorg wordt bevorderd. Ook de Nederlandse Vereniging voor Klassiek Homeopaten (NVKH) is blij met het besluit.

In een brief aan Minister Schippers hebben de Vereniging Homeopathie en de NVKH hun erkentelijkheid voor dit besluit kenbaar gemaakt.

Lees hier het artikel op NOS,nl

Lees hier het artikel in Trouw

Lees hier het artikel in het Algemeen Dagblad

Lees hier het artikel in de Nationale Zorggids