02-08-2019 Medicijn en voedingssupplement gaan niet altijd goed samen

Medicijn en voedingssupplement gaan niet altijd goed samen

Voedingssupplementen kunnen bepaalde medicijnen verzwakken of versterken. Weinig mensen weten dat.

Een energieboost door een ginseng tablet of een dosis Sint-Janskruid tegen een sombere stemming? Half Nederland slikt geregeld voedingssupplementen. Maar weinigen weten dat dit de werking van medicijnen kan verzwakken of versterken. Ook andere negatieve bijwerkingen kunnen optreden. Daarom startte NPN, de branchevereniging voor voedingssupplementen, op 18 juli 2019 een campagne om te waarschuwen voor kwalijke combinaties.

In de brochure “Medicijnen en voedingssupplementen. Tegelijk gebruiken?” staan de gevolgen van gelijktijdig gebruik van ginseng, ginkgo, echinacea, tryptofaan en sint-janskruid en medicijnen op een rij. Ginseng gaat bijvoorbeeld niet goed samen met antistollingsmedicijnen, dat vergroot de kans op bloedingen. De kalmerende tryptofaan kan beter niet gecombineerd worden met antidepressiva. Dat kan het concentratievermogen aantasten en leiden tot de rusteloosheid en misselijkheid.

NPN en het IVM roepen patiënten op om hun arts en apotheker altijd te informeren over het gebruik van kruidenpreparaten. Met de brochure hoopt de NPN-directeur Saskia Geurts zo veel mogelijk mensen hiervan bewust te maken.

Bron: Trouw.nl

Recent nieuws