17-07-2018 Lichaam en geest beïnvloeden elkaar: 9 tips voor een gezonde balans

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar: 9 tips voor een gezonde balans

Je lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dus ben je mentaal en fysiek in balans? Dan zit je lekker in je vel, heb je zin in het leven en volop energie. Maar raakt het evenwicht verstoord? Is er sprake van miscommunicatie tussen je lichaam en geest? Dan merk je dat vroeg of laat. Zo kan stress je lichamelijk ziek maken en klaart je depressie op van lichaamsbeweging. Tips voor een gezonde balans tussen lichaam en geest.

1. Sport regelmatig

Sporten is gezond. Het geeft je energie, zorgt dat je lichaam in vorm blijft en maakt je gelukkig. Zo helpt lichaamsbeweging namelijk bij geestelijke en lichamelijke stressklachten. Wanneer je een halfuur matig tot intenstief sport dan maak je endorfines aan die de stresshormonen bestrijden en je eveneens een superfijn gevoel geven. Kom in beweging en bevorder je fysieke en mentale welbevinden. Ervaar het zelf!

2. Pak je nachtrust

Pakweg 7 à 8 uur per nacht slapen, is goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Tijdens je slaap verwerk je onder andere opgedane indrukken en informatie. Verder vernieuwen je lichaamscellen zich en worden giftige stoffen uit je lijf verwijderd. Tot slot laad je je batterij op voor de nieuwe dag. Met voldoende nachtrust sta je vitaal op.

3. Kook gezond en gevarieerd

Schrap afhaal- en kant-en-klaarmaaltijden want die zijn ongezond; te zout en te vet. Bovendien bevatten ze weinig essentiële mineralen, vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen en daar gaat je lichaam van haperen. Eigenlijk net als een automotor die onvoldoende brandstof krijgt. Kook je eigen maaltijden, want voeding is de brandstof voor je body en mind. Gebruik verse (biologische) groenten, fruit en volle graanproducten. Kies voor gezonde vetten uit olijfolie, vette vis en noten plus zaden. Drink verder volop water, zo’n anderhalf liter per dag. Wees matig met alcohol, frisdranken en koffie.

4. Zoek een hobby

Uiteraard mag ontspanning niet ontbreken als je je geest en lichaam gezond en in balans wilt houden. Zo verzet je je geest door leuke dingen te doen, maar ook zorgt het voor plezier, geeft voldoening en energie. Daarom is een hobby hebben zo fijn. Of het nu lezen, tekenen, tuinieren, muziek beluisteren, dansen, puzzelen of wat dan ook. Dus? Doen! Een hobby zoeken of oude passie oppakken.

5. Omarm meditatie of yoga

Om drukte in je hoofd te bestrijden en spanningen in je lijf tegen te gaan helpen meditatie- en/of yogaoefeningen. Want, je maakt je hoofd leeg en leeft meer in het hier en nu.

6. Voorkom negatief denken

Heb je de neiging snel te piekeren en te somberen? Stop daarmee. Het kost niet alleen veel energie, maar ondermijnd ook een goede gezondheid. Negatieve gedachten maken je immers somber, verstoren je nachtrust, maken je geestelijk en lichamelijk moe, verlagen je weerstand, verhogen je bloeddruk, zorgen voor maagklachten enzovoort. Focus je liever op de positieve zaken in je leven; de dingen die allemaal goed gaan. Realiseer je daarnaast dat er voor elk probleem een oplossing is. En heb je een negatieve gedachte? Probeer die dan te vervangen door een positieve. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel goed voor een gezonde balans.

7. Investeer in je relaties

Goede sociale contacten zijn smeerolie voor je gezondheid. Sta je op goede voet met je familie en buren? Heb je een groepje fijne vrienden, bij wie je altijd kunt aankloppen en vice versa? Om lief en leed mee te delen, je hart te luchten en om oplossingen te vinden voor problemen? Dat gaat mentale spanningen en daarmee samenhangende lichamelijke ongemakken tegen. En… het is natuurlijk ook gewoon gezellig om met vrienden naar een sportwedstrijd te kijken of met een vriend uit eten te gaan.

8. Doorbreek je routine

Vastzitten in een bepaalde sleur kan je uit balans brengen waardoor je niet lekker meer in je vel zit. Wil je dat gevoel doorbreken? Stap dan eens uit je comfortzone. Ga op de bonnefooi een weekendje weg, neem een digitale day off, ga eens staand werken, speel een spelletje tafelvoetbal enzovoort. Volgens onderzoeken prikkelt dat je geest, maakt het je actiever, creatiever en boost je energielevels. Kortom, je voelt je happier en dat doet zowel je lichaam als geest goed.

9. Stel jezelf doelen

Het hebben van een doel stimuleert en zet aan tot actie. Elk dag zet je een stapje in de richting van je streven. Dat voelt goed en motiveert. Geeft je energie en voedt je zelfvertrouwen. Inderdaad, je zit lekker in je vel, lichamelijk en geestelijk. En om die gezonde balans te bewaren, zorg je goed voor jezelf. Je eet gezond, doet aan sport, onderhoud je sociale contacten en pakt bijtijds je ontspanning en nachtrust. Wat is jouw doel?

 

Recent nieuws

Nieuwsarchief