Lezersvraag: Is bedplassen homeopathisch goed te behandelen?

Door Marja Roozendaal

Daar kunnen we volmondig ‘ja’ op antwoorden. Alleen zijn er vaak verschillende oorzaken voor het bedplassen. Er zijn kinderen die zo diep slapen dat ze er niet wakker van worden. Of kinderen die overdag zo druk zijn met spelen dat ze weinig plassen. Pas als ze tot rust komen, loopt de blaas vol. Soms heeft het een emotionele achtergrond. Stellen ze te veel eisen aan zichzelf, of doen de school of maatschappij dat, waardoor er geen onderscheid meer is tussen spanning en ontspanning. Soms kan het een constitutioneel probleem zijn, door bijvoorbeeld een blaaszwakte.

Onlangs kwam een vader met een meisje van vier voor een afspraak in de praktijk. Haar moeder was een halfjaar geleden overleden… Het meisje was tot dan toe volledig zindelijk, zowel overdag als ’s nachts. Vrij snel na het overlijden van haar moeder begon ze weer met bedplassen: weg zindelijkheid. Nadat ik het meisje een verdrietmiddel heb voorgeschreven, is ze na twee nachten weer droog. Fijn voor haar vader en fijn voor haar. Het verdrietmiddel lost voor het meisje veel meer op dan het bedplassen alleen. Ze is natuurlijk te klein om daar woorden voor te vinden, maar ik weet zeker dat het verlies van haar moeder voor haar een plekje gaat krijgen. En dat is dikke winst!

Zo zie je hoe belangrijk het is te kijken naar de achtergrond van zindelijkheidsklachten. Is die duidelijk, dan volgt genezing als vanzelf.

Marja Roozendaal

Uit: Homeopathie Magazine HM, september 2015