Homeopathie Magazine november 2018

De jongere generatie kent het woord verbinding vooral in de context van internet en wifi, maar verbinding maken met je innerlijke zelf of met anderen is zoveel meer dan dat. Voor sommigen is dit echter een hele opgave. Een manier om beter in verbinding te komen met jezelf, is zeker door de natuur op te zoeken. Zo is ook te lezen in het stuk in deze HM over verbinding maken met jezelf.

Verder in dit nummer aandacht voor het hormoon Oxytocine – belangrijk bij de verbinding tussen moeder en kind – en een mooi interview met homeopaat en schrijfster Nicolien de Kroon. Wilfreda Pompert vertelt hoe zij na dankzij homeopathie haar medicijnen grotendeels kon afbouwen en zich veel lekkerder in haar vel voelt. Tot slot beschrijft arts voor homeopathie Jan Hoes over verlangen naar verbinding en hoe homeopathie daarbij een rol kan spelen.

Artikelen:

‘We hebben heel veel moed nodig in het leven’

Nicolien de Kroon is vrouw, moeder en homeopaat. Met haar organisatie Motherhood hielp ze jarenlang vrouwen in oorlogsgebieden met eerste levensbehoeften. Toen ze zelf borstkanker kreeg, richtte ze de stichting Curare op, die retraites organiseert voor vrouwen met de diagnose borstkanker.

Oxytocine: het ‘knuffelhormoon’

Oxytocine is een hormoon dat in de hypofyse aangemaakt wordt en op gezette tijden aan de bloedbaan wordt afgegeven. Wanneer Oxytocine door ons lichaam stroomt, versterkt het gevoelens van liefde en verbondenheid.

Marjolein van Leeuwen: ‘Ik heb van mijn hobby mijn studie gemaakt’

Marjolein van Leeuwen zit in het laatste jaar van haar opleiding aan het Veterinair College Nederland (VHCN) in Lochem. De liefde voor dieren was altijd al sterk aanwezig. Op haar vijftigste besloot ze haar hart te volgen en schreef ze zich in voor de opleiding tot veterinair klassiek homeopaat.

‘Dat zo’n klein flesje zoveel impact heeft!’

Wilfreda Pompert is lerares. Vier jaar geleden kreeg ze de diagnose reumatoide artritis en slapende systemische sclerodermie. Homeopaat Nicolle Leijen kende ze al als ouder van kinderen uit haar klas. De twee maakten een afspraak voor een consult.

Verlangen naar verbinding

Als sociaal dier wil de mens graag ergens bij horen. Het ervaren van vriendschap geeft een gevoel van veiligheid. Maar voor sommigen is het lastig om in verbinding te komen met anderen. Dan kan homeopathie weleens uitkomst bieden.

In de voetsporen van Samuel Hahnemann: Meissen

Samuel Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, stierf op 2 juli 1843. HM redacteur Jan Hoes volgde zijn voetsporen en doet verslag van het leven van Hahnemann en van wat er nog herinnert aan dit voormalig genie op de plekken waar hij ooit woonde en werkte. In deze HM vertelt hij over Meissen, de stad waar Hahnemann geboren werd en 20 jaar woonde.
Bekijk alle HM's Bestel deze HM