Boekrecensie: “Het verborgen leven van bomen” van Peter Wohlleben - Vereniging Homeopathie Spring naar content

Boekrecensie: “Het verborgen leven van bomen” van Peter Wohlleben

Peter Wohlleben, "Het verborgen leven van bomen".

Bomen zijn in staat hun krachten te verdelen en te leven vanuit innerlijke balans. Bovendien leven bomen vanuit gemeenschapszin. Wie Het verborgen leven van bomen van Peter Wohlleben leest kan niet anders dan concluderen dat mensen veel van bomen kunnen leren. Het boek geeft op een prettige en concrete manier allerlei informatie over bomen, hun evolutie en de wijze waarop ze zich verhouden tot hun leefomgeving.

Tekst: Peter Goosensen

Peter Wohlleben

Auteur Peter Wohlleben (1964) studeerde bosbouw en werkte meer dan twintig jaar als houtvester alvorens hij als boswachter in de Eifel zijn ideeën over ecologie in de praktijk kon brengen. Ecologie, ook wel omgevingsbologie genoemd, is de biologische vakwetenschap die de wisselwerking tussen organismen onderling en de relatie tussen biologische eenheden met hun niet-biologische omgeving bestudeert. De interesse voor ecologie ontstond bij Wohlleben vanuit de praktijk: toen hij survivaltrainingen en blokhuttentochten ging organiseren deden vragen en observaties van deelnemers hem anders naar het bos kijken en ging hij zelf op onderzoek uit.

Enorme feitenkennis

Dit boek kenmerkt zich door de enorme feitenkennis van de auteur die ervoor zorgt dat je anders gaat kijken naar bomen en de natuur in het algemeen. De totale inhoud gaat echter verder dan een opsomming van feiten: de informatie uit het boek geeft een grotere samenhang weer en plaatst bomen in een breder perspectief.

Sociaal ingesteld

Voorbeelden hiervan? Bomen zijn sociaal ingesteld en zorgen samen voor een zorgvuldig uitgebalanceerd ecosysteem dat extreme warmte en kou matigt, veel water opslaat en de luchtvochtigheid reguleert. Bovendien wordt door Wohlleben aannemelijk gemaakt dat bomen pijn kunnen ervaren, een geheugen hebben, zowel onderling als met hun omgeving communiceren en elkaar daadwerkelijk ondersteunen bij ziekte of zwakte.

Een aanrader

Dit boek is een aanrader voor iedereen die zich interesseert voor de fascinerende wereld van het bomenrijk die Peter Wohlleben aan de hand van talloze voorbeelden uit het bos voor ons ontsluiert.

Homeopathie magazine

Het eerste nummer van hm (homeopathie magazine) in 2021 staat in het teken van homeopathische middelen uit het planten- (en bomen-)rijk. Word lid van de Vereniging Homeopathie en ontvang hm thuis!

> Word lid van de Vereniging Homeopathie

Boek   Bomen