Door Nancy Groeneveld, 6 juni, 2017 - 10:53

Oudjes en homeopathie

Onze dieren worden steeds ouder. Dat is natuurlijk fijn maar zoals we allemaal weten komt ouderdom met gebreken. Vroeger waren katten van 16, 17 jaar oud een unicum maar tegenwoordig is een kat van 20 geen uitzondering meer. De meest voorkomende ouderdomsklachten die ik bij katten zie in de praktijk zijn gewrichtsproblemen, hyperthyroïdie (een te snel werkende schildklier), nierfalen en dementie.

Als een eigenaar met zijn of haar kat bij de homeopaat komt is het dier meestal al onderzocht door een dierenarts. Reguliere medicijnen hebben vaak vervelende bijwerkingen of werken niet voldoende. Er wordt gezocht naar een alternatief om het dier verder te helpen.

Ik sta er steeds weer versteld van hoe homeopathische middelen er voor kunnen zorgen dat de levenskracht van het dier weer geactiveerd wordt. Er zijn katten, gediagnostiseerd met nierfalen, die nog een hele lange tijd een waardig leven kunnen hebben dankzij homeopathie.

Het advies bestaat dan uit twee delen. Een constitutiemiddel, uitgezocht op het totaalbeeld dat je ziet. Dit middel kan ervoor zorgen dat het dier weer beter in balans komt. Daarnaast kan je middelen inzetten die bepaalde organen ondersteunen of de pijn stillen. Bijvoorbeeld bij nierfalen of artrose. Deze druppels geef je meestal dagelijks.

Het mooiste voorbeeld vind ik nog steeds mijn eigen kat Raya. Zij was een jaar of 17/18 toen bij haar nierfalen werd geconstateerd. Jaren eerder was er al een hartruis ontdekt. Volgens de dierenarts had Raya niet zo lang meer. Met het juiste homeopathische constitutiemiddel en druppels die ervoor zorgen dat de nieren makkelijker hun afvalstoffen kwijt kunnen mocht zij nog twee jaar bij ons zijn. Onze dierenarts die haar op ons verzoek thuis heeft laten inslapen was echt verbaast dat Raya nog zo lang heeft geleefd.

Of neem Sarah de oude geit die erg last had van artrose. Doorverwezen door mijn eigen veearts. Zij had aangeven aan de eigenaar dat ze Sarah wel pijnstillers/onstekingsremmers kon voorschrijven maar dat het dan na een maand of drie over zou zijn omdat de bijwerkingen te heftig zijn voor het dier. Jaren later gaat Sarah nog steeds goed op de homeopathische druppels.

In de loop der jaren zijn er inmiddels al heel veel oudjes de praktijk binnen gewandeld. En wat is er nou mooier dan dat je kunt helpen deze dieren nog een waardige oude dag te geven.

Nancy Groeneveld is klassiek homeopaat voor mens en dier.

www.homeopathiehelptmensendier.nl