Onderzoek: Homeopathie bij postoperatieve ileus - Vereniging Homeopathie Spring naar content

Onderzoek: Homeopathie bij postoperatieve ileus

Ileus is een belemmering van de normale doorgankelijkheid van het maag-darmsysteem. Postoperatieve ileus is een veelvoorkomende complicatie na abdominale en gyneacologische chirurgie. Uit de meta-analyse die we bespreken (Barnes 1997), blijkt de werkzaamheid van homeopathie bij postoperatieve ileus (Fischer 2017). Niveau van bewijs: I.

Onderzoeksvraag

Heeft homeopathie een groter effect dan placebo in het herstel van darmperistaltiek bij patiënten na abdominale of gynaecologische chirurgie?

Onderzoeksmethode

Een meta-analyse werd uitgevoerd op basis van gerandomiseerde, placebo-gecontroleerde studies (RCT’s). De primaire uitkomstmaat was tijd tot de eerste flatus (gedefinieerd als de tijd vanaf het einde van de chirurgische ingreep tot de eerste passage van darmgas).

Belangrijkste resultaten

Zes RCT’s met in totaal 1.076 deelnemers werden in de analyse geïncludeerd. De analyse van alle studies toonde een statistisch significante en klinisch relevante vermindering van tijd tot aan de eerste flatus aan (WMD -7,4 uur (95% CI -4,0 uur, -10,8 uur), p < 0,05). Dit effect hield ook stand als alleen de studies van hoge methodologische kwaliteit werden geanalyseerd.

Conclusies en aanbeveling

Er zijn aanwijzingen dat homeopathische behandeling de duur van de ileus na een buik- of gynaecologische operatie kan verminderen. Om deze conclusies verder te bevestigen wordt een grootschalig gerandomiseerd, gecontroleerd onderzoek aanbevolen (het is voor onderzoekers gebruikelijk om een aanbeveling voor vervolgonderzoek op te stellen).

Bronnen

Barnes J, Resch K-L, Ernst E. Homeopathy for postoperative ileus? A meta-analysis. 4. Journal of Clinical Gastroenterology, 1997; 25: 628–633.

Fischer, P. Scientific evidence and Homeopathy. The Faculty of Homeopathy (UK): 2017. Geraadpleegd op 8 augustus 2020 via www.facultyofhomeopathy.org/homeopathy-the-evidence

Niveau van bewijs: I

Voor het gebruik van homeopathie bij postoperatieve ileus is er wetenschappelijk bewijs op niveau I. Om in aanmerking te komen voor dit hoogste niveau I, moet bewijs berusten op een review van twee of meer studies van goede kwaliteit. Dit zijn placebo-gecontroleerde studies, soms aangevuld met gerandomiseerde comparative effectiveness studies.

Ileus