Berg

Zoek op gezondheidsklacht.

Generic filters

Berg

Berg is een huidaandoening die bij baby’s veel voorkomt. Het zijn gele of witte, vettige schilfertjes. Meestal treedt het op in de eerste drie maanden na de geboorte. In de eerste vier weken na de geboorte wordt de huidaandoening nog berg genoemd, daarna noem je het Seborrhoïsch eczeem.

Berg ziet er niet zo fraai uit, maar het is een onschuldige kwaal. Berg wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verhoogde activiteit van de talgklieren waardoor een teveel aan vettige substantie wordt uitgescheiden. Oude huidcellen blijven daardoor achter op de huid die zich uiten als de gele, vettige korstjes of schilfertjes.

Berg is niet besmettelijk en het optreden van deze aandoening betekent niet dat je baby een ziekte of allergie heeft. Zeer zelden komt de aandoening ook bij volwassenen voor.

Tips

Er zijn handige tips die je kunt toepassen bij berg:

• Doe een klein beetje babyolie op het hoofdje, en laat dat een tijdje intrekken. Zodra de korstjes of schilfertjes week zijn kun je ze met een zacht borsteltje voorzichtig wegborstelen.
  • Breng een beetje olijfolie op het hoofdje en laat dit inwerken. Was na een halfuur de olie eraf met een ongeparfumeerde shampoo.
  • Als je je kindje in bad doet, voeg dan tarwezemelen toe. Tarwezemelen in de vorm van een shampoo zijn te verkrijgen in de drogisterij.
  • Korstjes of schilfertjes die vastzitten moet je er niet afkrabben omdat dit de huid kan beschadigen.

Raadpleeg bij twijfel altijd een medisch deskundige.

tags

Berg, Eczeem, Huidirritatie, Huiduitslag, en Huiduitslag bij baby's