logo

Search
Generic filters
Exact matches only

 

Snakken naar een snack

Snakken naar een snack

12/10/2019

Heb je zin in een tussendoortje? Eet dan geen volledige snack, maar neem slechts een klein hapje. Want een verschil in honger zul je een kwartier later niet merken. De onderzoeksgroep van Brian Wansink (Cornell University) liet een groep van 104 volwassenen een snack eten (chocolade, appeltaart en chips), terwijl een andere groep kleine beetjes van dezelfde snacks kreeg. Een kwartier later was de eetlust in beide groepen even sterk gedaald, hoewel de eerste groep 77% meer calorieën had ingenomen.

Een snack hoeft dus letterlijk niet meer te zijn dan een hapje. Het probleem is echter dat we niet gedreven worden door honger, maar door de beschikbaarheid van voedsel, in het bijzonder als je al er een hapje van gegeten hebt. We eten gewoonweg omdat we domweg een grote portie op ons bord hebben gelegd, en niet omdat we bepaald honger hebben.

Een tip van Brian Wansink: ‘Neem een hapje en wacht 15 minuten, is het advies van deze studie. Na 15 minuten weet je in je hoofd en in je maag dat je iets lekkers gegeten hebt, (niet dat je véél gegeten hebt). Je komt toe met minder dan de helft dan gewoonlijk!’

Bron: abcgezondheid.nl