17-03-2017 Groente werkt stressverlagend

Groente werkt stressverlagend

Door drie of vier porties groente per dag te eten, zouden mensen hun stressniveau kunnen verlagen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de universiteit van Sydney gepubliceerd in British Medical Journal Open, onder 60.000 Australiërs van 45 jaar en ouder.

Zij werden gedurende de periode 2006 tot 2008 en in 2010 ondervraagd over hun groente- en fruitconsumptie, levensstijl en mate van psychische stress. Daaruit bleek dat mensen die drie of vier porties (225 tot 300 gram) groente aten, de kans op stress met 12 procent zagen verkleinen vergeleken met personen die geen groente aten of slechts een portie (75 gram). Onderzoeksdeelnemers die vijf tot zeven porties groente én fruit aten, lieten de kans met 14 procent slinken ten opzichte van mensen de nul tot vier porties aten.

Vrouwen

Bij vrouwen werd een meer significant verschil opgemerkt. De groep vrouwen die vijf tot zeven porties fruit en groente aten, hadden gemiddeld 23 procent minder kans op stress dan vrouwen die geen of een portie consumeerden.
"Uit dit onderzoek blijkt dat niet alleen de combinatie van dagelijks groente en fruit de kans op stress verkleint, maar dat ook door alleen regelmatig groente te eten die kans al lijkt af te nemen", aldus dokter Melody Ding van de universiteit van Sydney. Er werd geen opvallend voordeel aangetroffen bij personen die alleen veel fruit aten, en geen groente.

Recent nieuws

Nieuwsarchief